Pre-, pro- și postbioticele- ce sunt și cum ne ajută

Ce sunt probioticele?

Probioticele sunt microorganisme bune (majoritatea bacterii, dar și ciuperci și chiar și virusuri) ce trăiesc pe și în corpul nostru.
„Pro” înseamnă „pentru”, iar „biotic” înseamnă „viață”.
Avem numeroase microorganisme ce trăiesc atâta pe pielea noastră, cât și în corpul nostru, cu precădere în tractul digestiv, dar și cel respirator. Acestea sunt zone în care corpul nostru este permanent în contact, interacționând cu mediul înconjurător.
De vreme ce trăim într-o „mare de microorganisme”- este esențial pentru o bună sănătate, să păstrăm echilibrul microorganismelor din corpul nostru. Dezechilibrul sau înmulțirea majoră a microorganismelor dăunătoare poate duce la îmbolnăviri, afecțiuni și chiar și la o durată mai mică a vieții.
Cea mai bună metodă de a menține în echilibru microorganismele din intestin este să îți hrănești corpul cu bacterii benefice (probiotice).
Așa cum am mai spus, cele mai bune surse de probiotice sunt produsele fermentate sau cultivate, cum ar fi: iaurtul și murăturile. Totuși, chiar dacă găsești multe dintre aceste alimente la magazin, multe dintre bacteriile bune ale acestora au devenit nefolositoare, din cauza sterilizării și pasteurizării- pentru a rezista cât mai mult pe rafturile magazinelor.
Cred cu tărie că alimentele fermentate ar trebui să reprezinte o mare parte din dieta unui om. Pe lângă includerea unei varietăți largi de alimente fermentate, recomand folosirea de suplimente probiotice de calitate.

Ce sunt prebioticele?

Probioticele de pe corpul și din corpul nostru sunt microorganisme ce au nevoie a fi hrănite, iar aici vin în ajutor prebioticele. Acestea sunt hrana pe care o consumă microbii buni pentru a se menține în viață.
Pentru a se numi prebiotic, o substanță trebuie să întrunească trei criterii:
1.Nu poate fi distrusă de acidul și enzimele din stomac și absorbită în corp.
2.Trebuie să poată fi fermentată de microflora intestinului tău.
3.Trebuie să fie o sursă din alimente benefică DOAR pentru microbii buni din intestin, nu și pentru bacteriile patologice ce pot locui acolo.
O formă a prebioticelor sunt fibrele solubile (nu insolubile). În timp ce ambele forme de fibre sunt importante, există o diferență uriașă între cele două.
Fibrele insolubile nu pot fi digerate nici de oameni, nici de microbi. În mod obișnuit, acestea se găsesc în cereale integrale și legume. În loc să fie digerate, acestea se comportă ca o mătură, ajutând la curățarea intestinelor și la stimularea contracțiilor intestinale, ceea ce înseamnă că mută mâncarea și deșeurile alimentare în tractul gastrointestinal. Fibrele insolubile sunt necesare pentru a avea scaune regulate, curățând colonul.
Fibrele solubile, pe de altă parte, ajută bacteriile bune și alți microbi din intestine să supraviețuiască și să se dezvolte. Fibrele solubile se amestecă cu apă și formează un fel de substanță gelatinoasă, dând senzația de sațietate. Încetinind digestia și ajustând absorbția, ajută la menținerea optimă a zahărului din sânge și necesitatea eliberării de insulină suplimentară.
Când acestă substanță gelatinoasă ajunge în colon, bacteriile bune încep să fermenteze și să se hrănească cu fibrele. În acest proces, bacteriile își produc sursa principală de energie, acidul butiric. Mai departe, acest acid stimulează creșterea bacteriilor bune. Pe lângă acest lucru, reglează și hormonii și nivelul de insulină, îmbunătățește absobția mineralelor și reduce inflamația peretelui intestinal. Ajută, de asemenea, și la îmbunătățirea imunității.
Prebioticele sunt abundente în alimentele noastre. Secretul este să consumăm regulat o varietate de fructe și legume. Putem adăuga și supliment de fibre solubile.

Ce sunt postbioticele?

Practic, un postbiotic este produsul secundar al unui probiotic care consumă un prebiotic. Cu alte cuvinte, un postbiotic este ceea ce bacteria bună produce atunci când fermentează fibrele solubile. Acel acid butiric (menționat mai sus) este un postbiotic. În plus, postbioticele includ aminoacizi (triptofan, tirozină), neurotransmițători (serotonină, GABA, acetilcolină) , peptide și alți câțiva acizi grași.
Postbioticele sunt responsabile pentru o multitudine de funcții ale corpului, mai ales de o bună funcționare a sistemului imunitar.
Este confirmat faptul că cel puțin 70% din sistemul nostru imunitar se află în intestine, datorită relației complexe dintre prebiotice și probiotice.
Așadar, dacă vrei să îți îmbunătățești sistemul imunitar, un lucru cu care să începi este să îți întărești apărarea din intestine (consumând mai multe fibre solubile și alimente fermentate și/sau să apelezi la suplimentele alimentare cu probiotice). 
Daca ti-a placut, spune-le si prietenilor tai :
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email